13.7.17

Tour de Belgique #1:Tongeren

Het landschap raast voorbij. Ik voel de kleine obstakels waarover de trein rijdt. Ik leg mijn hoofd tegen het raam en staar naar buiten, Tongeren verdwijnt uit het zicht. Binnenvallende zonnestralen vullen de wagon met een gouden gloed.


En ik lanceer hierbij een nieuwe serie! Het heeft niets met wielrennen te maken, maar met de dagtoerist uit te hangen in eigen land. Ik had al eens vermeld dat ik van mijn mama een kaart van de NMBS gekregen had waardoor ik heel de maand juli vrij door België kan reizen. Tongeren mag de aftrap doen. 

Eerst en vooral had ik goed gezelschap nodig dus nam ik Kimberly met me mee om samen de stad Tongeren te ontdekken. Een wistjedatje: Tongeren was vroeger een Romeinse stad. Daarmee dat er ook een Gallo-Romeins Museum is. Het Gallo-Romeins Museum is zeker een bezoekje waard en maar 1 euro als je jonger bent dan 26. Zo heb ik in een tipi gezeten, lachte ik een Neanderthaler uit en zag ik oneindig veel soorten potten (of eerder scherven van potten). Ook heel tof: de tentoonstelling van Marc Lagrange, Timeless beauty. Bijzonder mooie foto's gelinkt met citaten van oude bekende Romeinse schrijvers.



Tongeren zelf is ook een bijzonder mooie stad en dan vooral de boven stad. Je kan er uren rondlopen door de straten. Zo bezochten we Ambiorix (ik heb een foto met hem), het Begijnhof en liepen we langs de waterkant. Ook heel leuk: Puur oogst, een zaak waar we 7 soorten salades hebben geproefd en de lekkerste limonade ooit hebben gedronken (Adres: Maastrichterstraat 36, 3700 Tongeren).








Al bij al een super fijne stad en zeker leuk te bezoeken bij mooi weer.

Zijn jullie al in Tongeren geweest? Welke steden zijn er volgens jullie ook leuk om te bezoeken?

9 opmerkingen :

  1. Wat mooi! Ik heb ook al veel goeds gehoord over tongeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er ooit eens geweest met school denk ik. Maar herinner me er totaal niets meer van. Haha. Ik zei het vandaag nog tegen m'n vriend dat we ook zo'n kaart moeten kopen en dan in onze vakantie een week lang elke dag een andere stad bezoeken. Maar hij zag het niet zo zitten :p
    Supermooie foto's heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je hebt echt hele fijne foto's! leuk lijkt tongeren me ook :) xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aaahh je foto's zijn zo mooi!! En hoe leuk dat je nu de hele maand onbeperkt door België kan reizen! Tongeren tof uit zeg! Ik kijk uit naar de andere deeltjes van deze tour de Belgique :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je foto's zijn zo tof bewerkt! Tongeren (had ik nooit van gehoord overigens) ziet er erg leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super leuk om zo een maand vrij rond te kunnen reizen! Mooie foto's. Ben nog nooit in Tongeren geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, onwijs leuke serie dit klaartje! (Ik besef me net, je hebt nog één dag om rond te trekken, ga je vandaag ook nog ergens heen?) Ik herken alles van dat museum zo goed, ben er zelf ook al geweest met school, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk! Als local Tongenaar is het heel tof om zo'n leuk verslag te lezen. Weetje: Tongeren is inderdaad een romeinse stad, maar niet zomaar één, het is namelijk de alleroudste stad van België! Als je nog eens zou willen terugkomen, laat me dan zeker wat weten, ik geef je met plezier nog wat extra info en adresjes!

    BeantwoordenVerwijderen